عرضه خودرو در بورس کالایی
گام نخست اصلاح قیمتگذاری خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا برداشته شد.
گام نخست اصلاح قیمتگذاری خودرو با عرضه در بورس کالا برداشته شد.
نحوه قیمت گذاری خودرو در بورس کالایی
شورای عالی بورس و اوراق بهادار، در اقدامی عرضه خودرو در بورس، کالایی را با هماهنگی وزارت صمت تصویب کرد.
پیش از این وزارت صمت عرضه دو خودروی متعلق به بخش خصوصی در بورس کالا را معلق کرد. و مسوولیت تنظیم بازار خودرو را بر عهده وزارت صمت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار خوانده بود.
مرجع قیمت گذاری خودرو
اصلاح قیمت خودرو
بورس کالا مرجع قیمت گذاری قیمت خودرو؟
حالا اما با موافقت شورای عالی بورس و هماهنگی وزارت صمت قرار است بورس کالا مرجع قیمتگذاری خودرو شود. این نوع عرضه خودرو اگرچه گامی رو به جلو در شیوه قیمتگذاری خودرو است. اما اگر همراه با سازوکاری مداخلهگر باشد. به طور حتم نمیتواند منافع خودرو ساز و مصرف کننده را تامین کند.
نکته مهم دیگر در مورد طرح عرضه خودرو در بورس کالا
باز شدن مسیرهای جدید تامین مالی برای خودروسازان است.
طبق اعلام معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران،. تامین مالی خودروسازان و اوراق گواهی سپرده و سلف موازی استاندارد از مواردی است. که برای شرکتهای خودروسازی در نظر گرفته شده و اطلاعات تکمیلی آن در هفتههای آتی منتشر خواهد شد.
اصل تصویب این طرح میتواند یک گام بلند رو به جلو در راستای اصلاح نظام قیمتگذاری باشد.
جدا از اینکه چه سازوکاری برای عرضه خودرو در بورس کالا لحاظ خواهد شد،. سالهاست قیمت خودروهای داخلی به صورت دستوری تعیین میشود .و در حال حاضر نیز ستاد تنظیم بازار مرجع تعیین قیمت است.
سیاست دستوری در قیمت گذاری عرضه خودرو
به گفته خودروسازان، سیاستهای دستوری در قیمتگذاری سبب شده علاوه بر بروز چالش کمبود نقدینگی در صنعت خودرو، زیان انباشته آنها نیز بیشتر و بیشتر شود.
از همین رو خودروسازان به دنبال لغو این سیاست و آزادسازی قیمت بودند.اما به در بسته خوردند و به نوعی مجبور شدند به سراغ عرضه محصولاتشان در بورس کالا بروند.
رابطه عرضه خودرو در بورس کالا و آزادسازی قیمت خودرو
درواقع ترجیح خودروسازان آزادسازی قیمت بود، اما چون در این راستا کاری از پیش نبردند، .به بورسی شدن خودرو رضایت دادند. آنها دو هدف را از حذف قیمتگذاری دستوری دنبال میکنند:
- یکی خروج از زیان دهی،.
- و دیگری فروش محصولاتشان با قیمتی نزدیک به حاشیه بازار.
اگر قیمتگذاری آزاد میشد، خودروسازان همزمان به هر دو هدف میرسیدند،. اما با عرضه خودرو در بورس کالا احتمالا تنها هدف اول محقق میشود،.
البته مشروط بر آنکه قیمت پایه خودروها (برای عرضه در بورس) به صورت دستوری تعیین نشود.
مساله بعدی تعیین تکلیف مابهالتفاوت نرخ پایه خودروها و قیمت کشف شده در بستر بورس است.
مطلوب خودروسازان این است .که این مابهالتفاوت به حساب آنها واریز شود، .اما در اجرایی شدن این سناریو تردید وجود دارد.
این تردید از آن جهت است که اگر قرار بود این مابهالتفاوت در اختیار خودروسازان قرار بگیرد، عملا شاید فرق چندانی با آزادسازی قیمت نداشت.
آزادسازی خودرو ها
در مدل آزادسازی، قیمت خودروها نزدیک به بازار تعیین و کل درآمد حاصله از ناحیه فروش به حساب خودروسازان واریز میشود.
اگر این اتفاق رخ بدهد، انقلابی بزرگ در تامین نقدینگی خودروسازان رخ خواهد داد و زمینه رشد کمی و کیفی تولید فراهم میشود.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید